Logo De 9 Straatjes

vrijdag 2 september 2022

Djoeke Wessing – de vrouw achter de 9 straatjes en Art Deco in NRC Handelsblad

‘Eind dit jaar alleen nog op internet’
Een echtpaar kijkt met interesse naar de lampen in de etalage van Art Deco van eigenaresse “Djoeke Wessing”.
Een minuut na opening staan er al twee klanten binnen. Beiden voor de lampen waar Wessings lampen-, glas- en meubelstoffenwinkel van uitpuilt. Vrijwel alles in art deco – de stijlbeweging uit de periode 1920 tot 1939, met haar typerende bonte kleuren, geometrische figuren en versieringen.


Wessing vindt de stijl zelf „heel mooi”. Ze besloot zich erin te specialiseren toen ze artikelen uit die periode steeds vaker aantrof op de markten die ze in Frankrijk, Engeland en België bezocht. Het ‘oude glas’ dat Wessing nu verkoopt, verzamelde ze tijdens die reizen en staat in de opslag. ‘Nieuw mondgeblazen glas’ bestelt ze via een niet nader genoemde handelaar.
Reizen doet ze inmiddels niet meer: „Ik heb genoeg, maar als ik toevallig op een markt of in een winkeltje iets bijzonders tegenkom, probeer ik het toch te kopen.”

Art Deco krijgt geregeld bezoek van bekende Nederlanders, architecten, rijke grachtengordelbewoners. Populair is de lamp in Tuschinski-stijl, met art deco en jugendstil motieven.
Maar het best lopen Wessings art deco meubelstoffen, die ze als enige in Europa verkoopt. Daar komen klanten van over de hele wereld op af. Wessing: „Die stoffen zijn de kracht van mijn winkel.” Een Australiër vloog er zelfs speciaal voor over. „Ik vroeg nog aan hem: u gaat toch wel de grachten bezoeken en het Rijksmuseum? Niet dus.” Een New Yorker kwam over voor twee kleine kussentjes, in ‘Smokey blue’, die hij op de website van Art Deco had gevonden. Wessing: „Frappant vind ik het, dat mensen zoveel geld uitgeven voor zoiets kleins.”

De meubelstoffen zijn ook in Amsterdam in trek. Theater Tuschinski en Café Schiller aan het Rembrandtplein stoffeerden er hun interieur mee. Wessing leverde de afgelopen decennia ook meubelstoffen aan het Café Americain op het Leidseplein. Bijna werden haar stoffen ook nog gebruikt in de hal en de bar van het restaurant. Toen belandde ze in het ziekenhuis. Een nieroperatie. En juist op dat moment kreeg het Americain een nieuwe eigenaar: Wessing: „Die vonden de art deco stoffen vreselijk. Weg opdracht. Daar was ik wel even verdrietig om. Was een hele leuke order. En ik hoopte daarna natuurlijk het hele hotel te mogen doen.”

Wessings winkeltje is inmiddels alweer 25 jaar gevestigd in de Huidenstraat, in het hippe winkelgebied ‘De 9 Straatjes’. Dat concept en de naam werden door Djoeke Wessing zelf bedacht: „Dit oude leerlooiersgebied trok weinig bezoekers. Ik dacht arrogant: waarom creëren we geen ‘dorpje in de stad’ waar de hele wereld op afkomt. Tijdens een wandeling langs alle kleine straatjes bedacht ik de naam voor dat dorpje.” Vijf jaar na de oprichting van de ondernemersvereniging die het concept eind jaren ’90 moest gaan uitwerken, stond het gebied gearceerd op alle stadsplattegronden. „Als ik iets in m’n hoofd heb, ga ik ervoor. De buurt is echt geworden waar ik van gedroomd heb.”

Toch gaat Wessing die buurt eind dit jaar verlaten. De economische crisis heeft ook zij de afgelopen jaren gevoeld. Dit feit, gecombineerd met de opkomst van webshops, deed haar besluiten met Art Deco voortaan uitsluitend nog als internetwinkel door te gaan. Het pand in de Huidenstraat wordt, met instemming van huurder Wessing, verkocht. Ze zoekt nog wel een showroom waarin ze haar stoffen en lampen kan tonen. Wessing: „Klanten willen die meubelstoffen voor aanschaf eerst voelen, en die lampen zien schijnen.”
Ze gaat die nieuwe fase met vertrouwen tegemoet: „Ik heb de afgelopen jaren duizenden visitekaartjes uitgedeeld. Mensen weten me vast nog wel te vinden.”

http://www.djoekewessing.nl/